Tuesday, September 08, 2009

skridskorna som fanns när min syrra var liten då: Little Devil och Little Angel bah

Johanna Sjödin (som f ö allt oftast radar upp läsvärda inlägg) skrev om toaskyltar och dess betydelse/meningslöshet. Fick mig att minnas den förvirring som uppstod i Göteborg i somras när jag, Gustav och Agnes blev fulla på en måndag på Diamond Dogs. Fulla, som sagt och Gustav varnade mig för hur toaletten såg ut när jag väl skulle dit. Man gick ner i typ källaren och på dörrarna stiliserade änglar och djävular, tror jag. Alltså en ring med horn respektive änglavingar. I rostfritt stål. Först fattade jag ingenting. Sedan tänkte jag så normativt jag kunde och kom då på att vingar borde bara tjejer (bindor liksom. Närå skojaba). Så kom det då ut en kille ur ängladörren så jag öppnade dörren med horn. Ja det var väl inte mer med det egentligen, golven var exakt lika plaskvåta på alla toaletterna, tror jag. Men jag var ju ruggigt fundersam över hur de hade tänkt egentligen, med sina vaga skyltar. Hade de intelligenstest i källaren på Diamond Dogs?

Nej, jag föredrar toaletter som skyltar med WC, enkelt och bra. Könsuppdelade toaletter på krogen leder bara till etikettbryderier.

8 comments:

Agnes said...

Hörru, det var en fin kväll. Kom tillbaka.

Grovt Initiativ said...

man kunde ju välja little devil som kille också förstås. little angel var däremot typ konståkningsskridskor så lite väl smalgenre för alla. även tjejer.

(jag fick endast avlagda gamla saker från föräldrars vänners äldre barn)

Grovt Initiativ said...

eeeh. välja little devil som tjej. örk.

Johannka said...

@Agnes det var det! Jag hoppas vi blir fulla ihop i november när jag hälsar på!

@GI Jag tror faktiskt inte att Little Angel var konståknings- (men ät inte säker), har nämligen för mig att min syrra hade såna och de gånger jag råkade ha konståkningsskridskor (vi köpte alltid begagnat) så slipade pappa bort de understa taggarna så att jag inte skulle snubbla. Men de var iaf vita med lite rosa.
Sen tror jag dessutom att de ändrade namnet devil senare för det var väl lite upprört att man stämplade killar (!) som djävulen.

Grovt Initiativ said...

dont meet boys. theyre the devil.

Anonymous said...

vad snackar ni om för skridskor?
på skolan där jag går står det bara toilettes på båda dörrarna och det är pissoarer på en av dom men eftersom det inte är markerat vilket kön man ska tillhöra för att gå in på en av dom så går jag in på den med pissoar i(eftersom den alltid är ledig)

det var en som påpekade det igår men då sa jag att det inte fanns markerat nånstans att man måste va kille för att gå in där.

Johannka said...

De var vita och hårda, påminde liksom om slalompjäxor. "Little Angel".
Bra sagt, syster! Vad svarade påpekarn då?

Anonymous said...

vi gick liksom bara förbi varandra. så vi hann inte diskutera ärendet.