Tuesday, September 15, 2009

Jag läste en spännande bok

Helena på bokhora.se slog vad om att man inte skulle kunna hålla sig från att sträckläsa Lilla hjärtat av Sophie Hannah. Hon hade helt rätt. Försökte släcka och sova flera gånger i natt men gav hela tiden efter och sträckte mig efter boken. Somnade till slut inte förrän efter två. Det sista som blev kvar kunde jag inte hålla mig från att läsa idag när jag satt i disken (så får man väl inte göra!).

Men vad är det med mig och skräp? Om inget hade stoppat mig hade jag lätt kunnat titta på Days of our lives 6h/dag. Och Lilla hjärtat var Spännande men inget annat. Karaktärerna var grovt huggna och poliskaraktären Simons klyschiga, hetsiga temperament irriterade mig med en gång. Hans replik "Traditioner är traditioner" fick mig att sucka tungt. Så väntat. Som historia var den, som sagt, bra men framförandet, nej nej nej. Jag önskar att det här hade varit ett 90-minutersavsnitt i en kriminalserie istället, bättre som manus än som bok! Men! Är man som jag ofta är, okänslig för dåligt språk och ytliga karaktärer, så är det en riktig bladvändare!

No comments: