Sunday, November 23, 2008

Värsta indiska antiklimax

I knew it! Jag visste väl att även den indiska restaurangen skulle vara lite "utomlands" eftersom att allt annat här är det (OBS! Inte min överlevnadsstrategi nu, utan de är lite egna här alltså. Av någon slags fri vilja kan man väl säga men jag ska inte snacka historia nu). Den indiska matkulturen tar sig ju olika uttryck i olika länder, precis som pizzakulturen och säkert en massa annat.

Igår var det alltså dags att prova den indiska restaurangen i den här staden. Finns endast en, så det var ju lite antiklimax, tänk om den suger!!! Det gjorde den inte, det var helt ok, bra smak, bra ris, bra pickles osv. Men själva upplägget var lite annorlunda än på andra svenska indiska restauranger som jag har varit på. [Äh fan vad jag känner att jag drar stora växlar på det här nu och överdriver en massa. Maharani är t ex inte så jävla your everyday Swedish Indian restaurant heller (även fast det i och för sig var just där jag hörde en servitör och en brittisk gäst beefa om smaken på maten varpå servitören sa: "This is not England, this is what Swedish Indian food tastes like"). Anyway, moving on:] De hade en radda rätter, t ex Tikka Masala som jag tog, som man kunde få med endera lamm, kyckling, fläsk vegetariskt osv. (Precis som på Thai Spice). Till dessa rätter ingick ris. Sedan hade de en del smårätter också, varav de flesta var vegetariska, som man fick köpa ris (eller bröd eller vad man nu ville ha) till. Där kunde man återfinna Palak panir, Dal, Aloo Gobi och sådana. Ingen Shahi panir tyvärr.

Jag tog alltså vegetarisk Tikka Masala. Jag blev en aning besviken på att det vegetariska inslaget var grönsaker: minimajs, potatis och nåt mer, och inte ost som jag hade trott/hoppats på. Men såsensmaken var väldigt god! Riset var också mer än godkänt, bra ickeklibbighetsgrad och med lite sådär färgklickar. Inget PARBOILED direkt!!!

Första besöket avklarat så då. Och jag kan andas ut. Jag måste tillbaka. Måste smaka deras palak panir. Och dal. Ska du mä?

6 comments:

Emma said...

är det den indiska restaurangen som ligger på väg upp mot mittuniversitetet? mittemot yoga shala?

Johannka said...

Ja, precis. Indiska restaurangen M eller vad den nu heter.

Anonymous said...

Ok!

Elin said...

Herregud. Biblioteket i Krokom. Krokom centrum. Barndoms/högstadienostalgi./Hon från Rödön, strax utanför

Johannka said...

Saker under huden-Elin! Vilken grej! Men du, jag tror släktingar till dig lånat böcker av mig!/Hon som lägger märke till efternamn

ps. kommer du aldrig hit?

Elin said...

Haha! Säkerligen.
Jo jag kommer upp om mindre än två veckor. Nu bor mina föräldrar på Frösön. Jag misstänker att vi bor typ husen bredvid varandra av utsikten i inlägget nedanför att döma.