Tuesday, November 25, 2008

esteter hatar läsning



bokhora.se finns det bland kommentatorerna de som tror att man inte bryr sig om böcker ifall man sorterar sin bokhylla efter just färg. Dessutom är det några som skriver att de är bibliotekarier och får lite ont i "bibliotekariehjärtat" när de ser detta. Men det var väl det löjligaste jag har hört! Det där första förstår jag inte ens hur det hänger ihop överhuvudtaget. Som om innehållet i böckerna man har skulle förändras för att man sätter dem i en, enligt en själv, estetiskt tilltalande ordning. Och angående det andra; precis som en av bokhororna (hon som köpt nya bokhyllor och färgkoordinerat sina 1200 böcker) så älskar jag att ligga/sitta och titta på mina bohyllor, så att hitta har aldrig varit något problem. Och det är ju jag som ska hitta där, inte sant ni svagnervade bibliotekarier? Förstår inte hur man kan ha så svårt att skilja på privat och profession som vissa verkar ha. Färgkoordinering väcker starka känslor hos moståndare till detta. Skumt va? Jag tycker man får ha som man vill! Undrar hur jag ska ha det hos mig sen? Jag funderar på att för första gången i livet ha någon tendens till bokstavsordning i vissa delar. Vi.får.se.

5 comments:

Yet Another Bla Bla Blog said...

Länkinlägget med dess kommentarer var ju hilarious!

Man måste ju kunna se skillnaden på sin privata boksamling och ett bibliotek. Det var ju inte direkt så att hon förespråkade en svensk biblioteksreform där färgsortering ska råda.

Min bokhylla här i Tokyo är en ledsam samling. Ungefär 15 brokiga böcker där jag tror varken bokstavsordning eller färgordning ger nån stuns till den stackars hyllan. Jag får lägga krutet på hyllan i Malmö den dag jag åter beträder svensk mark istället.

Hur går det med lägenhetsletande? Är det snart dags att sortera böckerna?

Sape said...

Frågan är hur man kan kalla sig bokhora om man bara har 2000 böcker. Och detta efter någon slags sammanslagning med en annan person. Nåväl, löst principfast som jag är så avstår jag från att klaga. Men det är skandal!

Emma said...

Jag tycker att böckerna borde vara svartvita. Annars måste man ju göra som du, så att det inte skär sig. Men jag har ju i storleks/innehållsordning som du sett. Om de hade varit svartvita så hade det sett finare ut, än den cirkus som jag har nu.

Johannka said...

15 böcker låter lagom och bra tycker jag, det finns ju bibliotek! Eller förresten, hur är det med det i Japan? Inte gratis va? Berätta gärna om det någon gång om du orkar!

Ja, det är ju skandal! Tänk att folk lånar böcker på BIBLIOTEK! FY!
:P

Cirkus är bra! Och ämne är väl en intuitiv ordning?

Anonymous said...

Nästan lite skrämmande... den här diskussionen hade jag på en förfest för någon vecka sedan.

I vårt vardagsrum står böckerna indelade efter färg. Jag tycker att det är fint så. På förfesten var en kille som utgav sig för att vara litteraturvetare och han gnällde över att man "inte kan ha bröderna lejonhjärta och erland loe bredvid varandra".

Det kan man visst det - jag har ju det! Det är klart att man får ha det som man vill. Jag hittar bra bland mina böcker när de står så, eftersom jag oftast kommer ihåg hur framsidan/sidan ser ut.

För mig känns det bara krångligt att ställa dem i bokstavsordning. Kanske skulle jag göra som på biblioteket och kategorisera ytterligare. Jag tror att jag skulle få mest böcker under Ohj i så fall (Den enda bokstavskategori jag kan utantill)