Thursday, June 21, 2007

Om språkinlärning, pretention och skådisar


Det är kul att leta bilder så att jag kan följa min regel om att ha minst en bild i varje inlägg. Jag har nog brutit mot den regeln två ggr, men den ena gången satt jag på en svårhanterlig dator på ett internetkafé i Prag och den andra var nog på den tiden jag hade Nulla dies sine linea, med betoning på dies snarare än linea, som motto. Hur som helst så hittade jag den här bilden på Lucys Facebook!

En av de värsta sakerna med att lära sig nya språk är den lektionen när det är dags att säga:

XX is a singer

YY est une chanteuse

ZZ je herec

Av någon anledning får man alltid lära sig de där yrkena, det verkar vara viktigt. Viktigare än att lära sig t ex förskollärare, pensionär eller civilingenjör. Men det är inte poängen. Poängen är att ändå sedan jag började läsa engelska i fyran har det i princip varit samma namn som kommit upp: Johnny Depp, Tom Cruise, Madonna & Michael Jackson.

OK, när jag var yngre kollade jag inte så mycket på film, men vid det här laget tycker man ju att jag borde kunnat komma på något bättre. Men icke. Där sitter man på ERASMUS-språkkurs i Prag, 25 år gammal och i huvudet står det helt still: "... eeh OK, men vill ju inte verka pretentiös och säga någon obskyr, eeh, jag kan ju inte ta den tjecken som är på bild här bredvid, det är ju helt fantasilöst ... eeeeeh; Johnny Depp!"

Jag är inte ensam heller, de andra nämnde de gamla vanliga, de jag redan nämnt och så Gérard Depardieu förstås. De är de prototypiska kändisarna för vår generation och det finns ingen som är mer lagom att nämna som exempel.

Fast hur ska jag göra om någon redan tatt Johnny Depp och Tom Cruise när det är min tur? Och vilka skådespelerskor kan man ta? Hm ... jag skulle nog ta Kate Winslet och Chloë Sevigny kanske? De är rätt välkända och bra och med i filmer folk har sett. Fast det är ju nu när jag är förberedd och helt ostressad. Jag får lov att skapa en lista med exempelkändisar man kan använda när man lär sig språk, den ska jag sedan banka in i mitt huvud så att den kommer på ren reflex.

OK, nu åker jag snart, resdagbok kommer jag föra på papper, men det kanske kommer smakprov efteråt!

2 comments:

Pedram Modirassari said...

I'm impressed

Anonymous said...

när kommer du hem?