Tuesday, January 19, 2010

Kvinnofällan så att säga

Jag blir så tacksam när jag hör "verklighetens folk" (som jag efter mitt utspel mot Hägglunds snack från vissa fick höra att jag inte tillhör) sitta och prata politik vid lunchbordet bredvid och säga saker som jag gillar:

1. Förr räknades nivån på pensionen på de bäst betalda åren du jobbat, nu på hela arbetslivet. De, främst kvinnor, som var hemma med barnen i flera år innan de gick ut på arbetsmarknaden igen straffas nu i form av lägre pension.

2. Mannen som de här kvinnorna var gift med hade jobbat ihop till en skaplig pension men det som händer om äktenskapet tar slut vid 60 år är att kvinnan står där med en utomordentligt låg pension. "Själv är bäste dräng!" "Men det är inte rättvist för det sker retroaktivt för de som var hemma på 70-talet, när de tidigare reglerna gällde."

3. Nu för tiden är den inte lika många kvinnor som är hemma i många år och på så vis förlorar i pension. Men många kvinnor arbetar deltid när barnen är små och förlorar då mycket gentemot mannen i slutändan ändå.

4. "Det är ju konstigt att män väljer att skaffa barn egentligen. När de inte vill ta hand om dem." "Hur kommer de på idén 'Jag vill ha barn', liksom?"

Nu är lunchen slut, kanske kommer tid för fler kommentarer någon gång.

9 comments:

Elin said...

Ja, visst blir man så himla glad. Älskade politiska diskussionerna vid kaffebordet på mitt gamla jobb.

It's all gonna be fine said...

1. har du varit på bjudmacka-informationen än?

2. allmänt utrop: om du jobbar mindre ett tag, se till att din partner kompensations-pensionssparar åt dig. *tipsar*

Unknown said...

Det där har jag funderat så himla mycket på de senaste dagarna. Kvinnofälla är det verkligen... tål att funderas på.

Sape said...

Bra! Men du, hur lät argumenten från dem som knödde ut dig från verklighetens folk? Och när fick du höra detta?

Johannka said...

@Elin
Ja, ibland blir man glad. Men nästa dag hör man en negerbollsdiskussion ...

@Isgonna
1. Ja, det var en mycket god macka ...
2. Bra! Det där har jag också tänkt på och hört någon gång. Det är mycket sympatiskt.

@sjumilakliv
Det är så lätt att man inte tänker :(

@Sape
Dels har Göran Hägglund själv gjort det när han har bemött den kritik han fick. Desarmerat oss som kritiserat genom att skylla på "eliten".

Dels har Anna Björklund läst bl a det jag skrivit och menat:

"Men de gör alla samma misstag: de verkar helt ha missat att de inte är de 'vanliga människor' som Hägglund talar om.

Är 'vanliga människor' bloggare? Nope. Kommer majoriteten av svenskarna läsa vad dessa begåvade skribenter skrivit? Nix. Är de här bloggarna intelligentare än större delen av era landsmän? Jepp. Är bloggarna därmed med i den lilla intellektuella klick som Göran Hägglund beskriver? Nej, de är inte bara med, de utgör den."

Johannka said...

Obs! Jag vidhåller att jag är minst lika (o)verklig som någon annan.

Sape said...

Det gör du rätt i, att vidhålla (o)verklighetsvarandet alltså. Men vad gäller bloggen du hänvisar till förstår jag, trots tre genomläsningar, inte vad skribenten vill ha sagt. Det beror troligast på min otroliga oförmåga att inse när någon driver med mig. Typ: menar människan vad hon skriver eller skämtar hon? Jag är förmodligen för dum för textens innehåll och skribentens skarpsinne. Det måste kvalificera in mig i verklighetens pöbel? Å andra sidan kan det vara så att jag bloggar då och då (utan att någon vet:)) och det skulle ju diskvalificera ut även mig till overklighetens elit. Dilemma. Jag brukar stå mig slätt mot mina_åsikter_=_fakta-personer; fattar ingenting.

Julia said...

Ja, jag älskar när otippade människor är vettigare än tippat vettiga.

Hm, det där blev snurrigt.

Anonymous said...

Ville bara kopiera in en världsnyhet nånstans...

25/1 " Klockan 22.10 landade George Clooney på Östersunds flygplats Är i Sverige för att spela in ”The American”. "

Nu har du det du gör!/ESIS