Tuesday, January 12, 2010

en måltid utan djur och ni är rädda att vi kommer ta över världen?

Det här är ju värre än värst. Socialdemokraterna i Borås har med hjälp av Miljöpartiet lagt fram ett förslag om att det en (1!) dag i veckan ska serveras enbart vegetarisk mat i skolorna. Kristdemokraterna opponerar sig, vi måste tänka på att "barn[en] ska orka med sin skolgång." En rimlig åsikt som dock inte har någonting med vegetarisk kosthållning att göra. Skolmaten ska alltid vara näringsriktig nog för att föda barn som växer och ska orka palla fixa skolan. Gissa om jag tror man kan hitta problem med köttmaten? Om ni har missat det så finns det människor som faktiskt äter vegetarisk mat varje dag, till varje mål. En del har till och med gjort det hela sina liv.

Med risk för att prata som en revolutionär: I ett initialt skede tänker inte jag heller kräva att alla ska bli fullblodsvegetarianer. Men här pratar vi inte om någon tvångsmatlagning i hemmet, eller en helvegetarisk skola (hade inte det varit praktiskt, annars?). Nej, här har vi på förslag att man serverar [nyttig] (det är väl för bövelen underförstått) vegetarisk mat till de stackars på skolmat uttråkade barnen. I promise, it will not kill them (däremot kanske det sparar en eller annan gris på någon billig gammal bondgård).

Trots att jag sedan jag var 16 år och började äta vegetariskt har utvecklats till en vuxen och mer pragmatisk individ har jag fortfarande så otroligt svårt att förstå den här attityden man kan hitta hos vissa köttätare, att vegetarisk mat skulle vara något farligt eller extremt. Alltså till den milda grad att de menar att varje måltid måste innehålla kött. Yes yes, folk är vanemänniskor, inte intresserade av matlagning, orkar inte lära sig nytt. Men här FÅR ni maten, någon annan har lagat någon annan har tänkt, och det duger ändå inte? Nej jag fattar inte detta.

Nyheten hittar ni här, med tillhörande ljud.

1 comment:

Anonymous said...

Alltså om någon är emot förslaget för att de tror att maten skulle innehålla mindre bra näring, så kan de ju gå ut och prova en skollunch i dagens skola: Jag kan lova, den gör INTE att barnen orkar med skoldagen. Näringsfattig så det skriker om det.

Alla mat i skolan måste bli bättre - både "köttmaten" och den vegetariska maten. Jag är hungrig 1,5 timme efter att jag ätit på en skola. Potatisbullar med lingonsylt gör inte att man orkar hålla sig på topp.

Men veggo en dag i veckan. Vad är folks problem? Jag röstar på minst två.