Tuesday, March 11, 2008

ett arvords återkomst


no sheep cry today

När folk frågar vad jag kallar skräpet man brukar få i ögonen när man t ex har sovit, det som är så härligt att peta ut, brukar jag tveka lite men numera svara "sömn". Jag vet att det inte är mitt ord men det är det enda jag har haft de senaste åren. Ja förresten, är det bara jag som upplever att man får den här frågan ganska ofta (åtminstone jämfört med hur ofta den kunde förväntas)?

Igår kväll på vagnen hem från jobbet kom jag oväntat ihåg något och satt helt plötsligt så och kliade fårgråten ur ögena. Tack mormor.


Andra bloggar om

3 comments:

Sape said...

Det slog mig plötsligt att gojset i ögonen kallades för spårvagn i ögonen när jag var liten. Låter som det är ett väldigt lokalt uttryck. Göteborgs eller kanske ännu mer lokalt. Fast gojs går la också bra.

Johannka said...

Nä ... nu skojar du med mig va? Eller ...?

Sape said...

Nej, faktiskt inte. Men jag vet som sagt inte HUR lokalt det är. Källan (den som sa det när jag var liten) är rätt så oberäknelig när det gäller minnet om vad som helst. Därför ger det inget att fråga honom. Tyvärr...