Saturday, March 08, 2008

jag skriver om pappa på 8 mars


ur DN.se [20080308 kl. 10.23]

DN hade (dagen till ära?) en toppnyhet om s-kvinnornas kampanj för att mammor och pappor bör dela föräldraförsäkringen lika. So far all good, men VEM har konstruerat webbfrågan? Jag är så fruktansvärt naiv att det för mig är självklart att man delar föräldraförsärkringen i stort sett lika, jag kan faktiskt inte fatta hur man kan skaffa barn och sedan komma på argument för att man inte ska/ska vilja vara hemma med dem. Det är väl självklart att man ska vara hemma med sina barn???? Så enkel är frågan för mig fast den är ju så mycket viktigare och större än så och påverkar ju hela jävla samhället, barnen, jämställdheten, arbetsmarknaden etcera (och/eller tvärtom!).


Tillbaka till webbfrågan. I dagsläget får föräldrarna välja i princip själva hur de ska dela upp sin föräldraledighet. Och de gör det knappt. Det är ju ett faktum att kvinnor är hemma mycket längre med barnen. Men man kan ju inte förutsätta att de som vill att föräldrarna själva ska få bestämma är de som inte tycker det är självklart att man ska dela lika? Jag har som sagt den naiva tron att åtminstone några tycker att det är SJÄLVKLART att man delar lika men behöver för den skull inte vara för en styrd föräldraförsäkring. Så vad ska de svara?


2 comments:

Emma M said...

vilka fina kort!!

Grovt Initiativ said...

sällan DN:s webbfråga är tvetydigt formulerad. apa med skrivmaskin.