Saturday, March 20, 2010

Menskopp första försöket

Fick paketet från Menskoppen idag! Perfekt, jag tror nämligen att jag kommer att behöva dem på riktigt snart.

Först kokade jag båda kopparna i cirka fyra minuter. Sedan tvättade jag händerna och sådär som man ska och satte jag försök ett i verket:


Eftersom jag blöder mycket i början ville jag först prova den stora koppen för att se om den gick in. ... När jag fick dem hade jag inte reagerat så mycket på storleken men nu när jag skulle vika ihop och pula in den kändes den ganska stor ändå. Jag vek den på känn, dubbel och liksom körde upp den så att antennen inte stack ut och så att det kändes någorlunda normalt. Först vecklade den inte ut sig helt, jag kände att det var liksom ett vakuum som sög in i mitten så att det blev ett veck kvar. (EHE.) Jag försökte att trycka lite runtom med fingrarna och sedan klev jag upp och började gå omkring som en vanlig människa istället. Jag glömde ganska snart bort koppen (jamen typ) och när jag efter några minuter kände efter igen satt den fast och rund.

So far so good, även om jag ju ännu inte vet om den sitter riktigt rätt. Kändes bra gjorde det ju men om den läcker, det går ju inte att svara på ännu.

Det jag verkligen måste utveckla, är urtagandet. Jag tog tag i antennen och drog, helt enkelt. Det var ju i princip vakuum, så jag fick dra ganska hårt. Sen sa det ju liksom ... eh, ja som när man drar ur en kork ... och koppen flög ju tillslut ut. Så kan jag ju inte hålla på, det kommer inte att vara särskilt praktiskt eller hygieniskt, om den skulle vara full.

Fortsättning följer.

6 comments:

Elin said...

Hjälp du hinner menskoppsblogga innan mig! Måste skynda mig nu!

gråvädersdagar said...

Ta tag högre upp på koppen och kläm åt försiktigt när du ska ta ut den.

Koppen ska sitta långt ned, men inte så långt ned att den sticker ut utanför kroppen (klipp av antennen helt om det behövs, den är inte livsnödvändig).

Jag blöder rätt mycket men har hittills klarat mig fint med den mindre storleken.

Annelie/menskoppen.se said...

Kanske skulle du prova den ofärgade? Den är lättare att liksom få på plats och att få den att expandera.

Och klipp av antennen - annars kommer den att sticka ut, tror jag...

När du tar ut, ta för vana att antingen rucka den åt sidorna så att förseglingen släpper lite i taget, eller stoppa in ena fingret längs väggen och trycka till lite inåt koppen för att bryta förseglingen. Jätteviktigt - särskilt om man t ex har spiral.

Lycka till - det här är så spännande :)

Johannka said...

Jag ska verkligen ta åt mig era tips om urtagandet, jag fattade ju att jag gjorde fel iaf. :)

Får prova koppen igen och klippa spiralen. Lite nervöst.

Anonymous said...

Ny sida som säljer menskoppar!
Gå in och kika på www.rosakoppen.se

Anonymous said...

Läs mer om menskoppar på https://www.menskopp.se :)