Wednesday, March 31, 2010

Ät hur mycket animaliskt du vill

Det är i princip bättre att äta vegetariskt än att äta kött. Tycker jag.

Egentligen tycker inte jag att man aldrig ska få äta kött. Om alla åt t ex varannat mål vegetariskt vore det bättre än att 5% är heltidsvegetarianer.

Men det är inte lätt att förbättra sin kost lite i taget. Har du tagit vegetarisk ställning kan du få stå till svars mot många sidor.
-Men du har ju skinnskor
-Men du äter ju godis med gelatin i
- Äter du fisk?!

Jag tycker att det är språkligt problematiskt när folk kallar sig vegetarianer men de äter fisk och ibland t o m kyckling. Det ställer till problem när man som ej köttätare beställer vegetarisk men tros äta fisk. Det har hänt mig ett antal gånger.

Men jag tycker inte att det är dubbelmoral. Om man håller med om att det är bra att äta vegetariskt så är det bra varje gång du gör det. Men även jag som är fanatisk tåg- och kollektivtrafiksälskare åker bil ibland. Inget konstigt med det.

Det är nog lätt att känna att ett byte till en vegetarisk kosthållning blir övermäktig, om man tror att man måste ändra på allt på en gång. Beroende vad du har för matvanor från början kan ett vegetariskt ombyte vara ganska omvälvande. När jag började äta vegatarisk förändrades hela mitt liv, jag åt nästan inget som jag hade ätit innan. För mig var detta fantastiskt bra, jag åt minimala portioner som liten, och tuggade dem i timmar. Jag hatade nästan all mat.

För mig var en hel omvändning nödvändig just då. Jag behövde den kicken, det tvånget för att tvingas tänka helt nytt och inte ta den enkla utvägen (det då lättillgängliga köttet). Också mycket för att få trovärdighet. För att inte bli tvungen att äta mer kött än jag ville "men du kan väl äta lite kött idag bara och du åt ju köttfärslimpa förra helgen?". Men så var jag också 16 år och gick i skolan, fick skolmat. Den var väl ingen höjdare, vad jag minns men jag var ändå då så pass vuxen att jag insåg med vilken tacksamhet jag borde ta emot den. Skolmaten blev någon slags eldprov, går jag igenom det här varje dag för att vara vegetarian ska jag väl inte fuska och äta kött på fritiden. Då är ju skolmaten bortkastad.

Men du! En vegetarisk dag i veckan är väl en bra början? Kalla dig vad du väl, kalla dig matälskare, leta fram ett nytt (vegetariskt) recept och sätt igång! Om du har tålamod så kommer jag väl med några mattips här så småningom. Min vegetariska dag osv. En del köttätare undrar vad jag äter egentligen och om det inte är svårt att hitta på vad man ska äta istället för kött. Men det är ju vana för mig nu. Inte ens om jag skulle börja äta kött helt ohämmat skulle jag nog köpa hem det. Jag tänker som dem, hur ska man veta vad man ska äta?! Nåja, för den som tycker att det verkar bra med lite mer vegetariskt i ditt liv, så kan jag tjata på.

Andra bloggar om ,

4 comments:

Anna said...

Åh, så bra skrivet!
/Anna K

Johannka said...

Tack!

Kaia said...

Känner igen det här så himla mycket. Jag tyckte all mat var outhärdligt ÄCKLIG innan jag började äta vegetariskt. Liksom ofräscht, bara. Det är extremt frigörande att äta vegetariskt eftersom jag slipper dras med det där.

Jag blir otroligt irriterad när folk säger att det är naturligt att äta kött, typ, om du hade levt för tusen år sen skulle du inte ha kunnat ÖVERLEVA utan kött. Eh, nej, men nu lever jag NU, och det finns grönsaker året runt.

Men jag önskar verkligen att jag kunde få familjen att äta vegetariskt åtminstone en gång i veckan, vilket de vägrar. Även om skillnaden skulle vara minimal.

Boise Fan Repairs said...

Grateful for sharring this