Thursday, July 09, 2009

ansvar

Och då, när jag sov på tåget, drömde jag att vi åkte tåg. Alla vi från det senaste, och tåget gick till Timrå station. Och där hade de byggt en konstruktion, som följde med ända från vårt resmål, det var en cirkelformad träbyggnad, med två våningar som snurrade men ändå inte. Den var tvådelad. Och vi hade fest, vissa bar wrestlingmaske, ja vilken fest! Och i nästa vagn, fast vi var framme i Timrå nu, var det byggt en jordhåla, där det var ännu en fest. I taket på jordhålan var det ett runt hål, för ljus och luft. Jag tog ett ordentligt språng för att hoppa över men landade för nära kanten och rasade, tillsammans med marken, i famnen på en massa okända människor. I innertaket hade funnits lakansväv, som nu täckte hela bunten folk. En tjej flydde ut och jag var nära att göra detsamma men motstod och började slita lakansväven av den begravda gruppen. De var arga på mig, eller om det var mitt eget dåliga samvete, för att min första impuls hade varit att fly.

No comments: