Friday, July 31, 2009

rider runt




När jag var i Prag gick vi till ett rätt nytt konstcentrum, som ligger i Holešovice. Vi skulle mest kolla på Entropa, David Černýs omsusade konstverk som ställde till med censur i självaste EU-parlamentet, hans tolkning av Bulgarien fick täckas över med svart plast, efter att representanter från landet i fråga hade surnat till. Det var roligare än jag hade föreställt mig att stå där och glo på den gigantiska pjäsen. Vi stod hur länge som helst och försökte lista ut vilka länder som var vilka - en del var lätta: Sverige, Danmark, Rumänien, Italien, Polen, och endel omöjliga: Irland/Estland/Lettland - och ändå hade vi gjort flera tänkefel, upptäckte när vi kom hem och fuskläste oss till hur han hade menat.

Då läste jag också att det ju är samme konstnär som gjort den här upponervända equestrian statuen som finns i Lucerna. Bild från 2007. Hänger den kvar? Jag älskade den. Det finns ju rätt fett med ridande statyer i Prag asså. Dels den här men ju även den på Václavské náměstí, som jag tydligen aldrig tagit någon bild på. Hemmablind. Men, som i så många andra städer, är det en ryttarstaty som tjänar mötesplats. I Göteborg träffas man vid Kopparmärra och i Pécs (HU) var det "vid hästens svans" man skulle ses.

(OK, låtsas att jag tror det är torsdag, har ju missat några veckor nu ändå)

No comments: