Sunday, May 10, 2009

våldets avkönande



Om man lyssnar till inslaget från Studio Ett i fredags (läs intervjun här) så kan man höra Peter Gill svara så här på frågan om han är förvånad över att våldet bland unga tjejer ökar:
Jag är inte förvånad. Det är ett led i det moderna samhällets utveckling och Sverige har kommit längst när det gäller jämställdhet mellan könen och vi ser mönster av vad jag kallar avkönandet av våld så att tjejer börjar utöva våld så som killar alltid har gjort [min kursivering].

[...]
- Men menar du att jämställdhet är ett problem?
Nej absolut inte! Men just det att det erbjuder nya inlärningstillfällen för tjejer.

- OK, de vill vara lika som män, det är så du tänker?
Precis, ja.

Nå. Vad var det här med jämställdhetssträvande betydde nu igen? Det enda som egentligen sägs här, är befästandet av mannen som norm. Avkönande - bli som män(niskor). Det är så självklart att ingen ens ifrågasätter det.

Det är ju inte direkt första gången man hör att jämställdheten ofrånkomligt också leder till negativa effekter för kvinnor, större rikstagande brukar det vara. Mer alkohol, mer våld etc. För nu gör de som männen. Naivt gapar man och frågar: Om det var jämställt sa vi, varför minskar inte mäns våld istället? Varför kör de fortfarande lika farligt?


Metro skriver om tjejvåldet
och Lingvistbloggen.

2 comments:

Johannka said...

Duh, klart att det är min kursivering, det var ju en radiointervju! Är jag dum eller?

Åsa said...

Grymt skrivet.

:) och en rolig kommentar!