Tuesday, December 09, 2008

fågeltema

Jag tiggde ju till mig ett fågelskribentuppdrag. Knödel sa att jag t ex kunde "berätta om dina tre/fyra/fem mest minnesvärda fågelupplevelser." Eftersom jag typ inte har några (än) så gör jag som jag vill och skriver lite om böcker och lite om varje istället.


I somras åkte jag till Stockholm en helg. På bussen satt jag och läste den här boken (som jag fick lov att lägga bort ett tag, eftersom jag hade lånat den på biblioteket i Sundsvall men sedan skulle flytta tillbaks till Göteborg. Nu har jag köpt ett eget exemplar men har tyvärr inte återupptagit läsandet ännu). Det jobbiga som jag insåg efter ett litet tag, var att jag var matchande klädd! Jag kände mig tvungen att smussla med boken. Pinigt!!! ISBN: 978-91-0-011311-7, det här var fågelbok nummer ett.

Fågelbok nummer två, som jag nyligen tillskansat mig via bibliotekets kulturrådssändning, har ISBN-nummer 978-91-7247-140-5 och är skriven av en biolog och ornitolog från Seattle. Den verkar väldigt bra och innehåller en del fina svartvita bilder.

Tredje fågelboken hade jag haft span på ett litet tag och under ovan nämnda Stockholmsresa hamnade den i min ägo genom gåva. Jag har småbörjat på den men det känns som att det är lite svårt att tränga igenom det första lagret innan jag kan fastna i den. Den är synnerligen smal, heter Morkullans öga. ISBN: 978-91-7353-235-8

Tjeckien bjöd på mitt livs första storkupplevelse och ännu gladare blev jag när vi fick syn på ett bo med ungar i:

I den här staden som jag bor i nu finns det, som ni kanske vet, en stor sjö. Där bor en massa fåglar. I lördags var jag med min familj på Jamtli julmarknad och då smakade jag en liten bit rökt exemplar av den här gynnaren (till vänster):
urk

No comments: