Sunday, October 26, 2008

Well I just löv it



This one (rubriken) is for you Gustav. Bilden ovan är från Näckrosdammen (eller ja, Humanisten) och har ingenting med resten av inlägget att göra, förutom att illustrera min oerhört lama ordvits i rubriken.




Efter sex år i Göteborg insåg jag desperat att det var dags för ett besök på Naturhistoriska museet. Å, all den tid som förspillts! Varför har jag inte varit där tidigare? Nåväl, jag kommer väl tillbaks hit till den här jävla stan någon gång och då står väl museet förhoppningsvis kvar. Och valen.

Ja valen. Allt handlar om valen, det är t o m den som föranleder mig att ordvitsa i rubriken (men jag kunde inte komma på något bättre). Valen, strandad i Askimsviken och uppstoppad på 1800-talet, är helt i enlighet med tidens ideal, inredd med bänkar och handtryckta tygtapeter. Om man öppnar käken kan man stiga in. Efter en incident* i början på 1900-talet bestämde man sig för att ha restriktioner på inträdandet i valen och "[n]umera är valen bara öppen vid speciella tillfällen som när det är val i Sverige". !!! Jamen man måste ju älska Göteborg! Gud jag tror att jag är så himla skadad, jag kommer att driva mina jämtländska kollegor vansinniga med mina tourettes-liknande ordvitsarsymptom. Göteborg kan skada en för livet och ni fattar väl varför? Sånt här genomsyrar hela språket i alla kulturlager. Dessutom: nu längtar jag ännu mer till nästa val (tidigare var det mest av politiska skäl)! Vi ses i valen 2010!


Den Malmska valen, detalj


Två fågelexemplar. En del av dem såg ut som trafikoffer (och var det kasnske?)


De hade även action-figurer


Och halvbjörnsarten Näsbjörn! nöff eller vad man säger. Får jag ta med den hem?


Joråsatte. Nu vet ni hur ni ska göra om ni får'n


Det här skåpet framkallade en del illamående. Mer än foten på bilden ovan faktiskt. Förstora, titta och njut.



*ett kopulerande ungt par!(!)

3 comments:

Emma M said...

Naturhistoriska är fantastiskt! och för att inte tala om valen. hihi

Grovt Initiativ said...

aaaawww.

Emma said...

Mysigt med inlagda siameser.