Monday, May 26, 2008

växtfotoutställning

Jag hoppas att den som hyr min lägenhet i sommar gillar att vattna blommor! Tur att jag inte har några orkidéer eller pellisar i alla fall. Bara grovväxter som t o m jag klarar av att hålla vid liv.

Till vänster en nyavknoppad hjärtan-på-tråd.


I köksfönstret: en liten och en stor sprättiväg, två krukor basilika, en fetbladig växt jag inte vet namnet på. Och en garderobsblomma som ääälskar solen.


I sovrummet: Paradisträd som är ett nytillskott från Maria, basilika, svåruppdriven mynta, den där fetbladiga igen, en klängig växt jag tiggt till mig av Magnus - också med ett namn jag inte känner till. Och ännu en sprättiväg, den största jag har.


Le livingroom alors: Hjärtan på tråd, sprättiväg och le fetblad sans nom.


Förresten, jag lånade en liten guidebok om Bratislava på biblioteket i dag, en brittisk sådan. Självklart finns en liten parlör med och likt på City Spy-kartan har de (förutom slovakisk ortografi(vilket de inte har på City Spy-kartan men istället en massa snuskiga fraser)) också en hemkokt engelsk fonetisk skrift. Åh, självklart kan man inte kräva att en utlänning ska kunna uttala ett kanske helt okänt språk, men har ni hört en engelsktalande säga 'r' någon gång?? Doh-bree raano skulle låta så sjukt mycket störigare än Dobré ráno. Försök själv!

I Slovakien heter Na shledanou tydligen Do videnia. Fint. Och låter bekant.

Slutligen, på piedestal har jag ställt en fredskalla och nån slags ormbunksliknande växt. Bon, do videnia!



1 comment:

Anonymous said...

Jag älskar sprättivägplantor!