Wednesday, April 07, 2010

Köttsubstitut, första färsen ut

Jag gillar verkligen köttsubstitut! Eftersom jag inte har ätit kött på så himla länge tror jag också att det smakar nästan som kött. Fast godare och fräschare. Och mindre djurplågat.

Hälsans kök har en av mig ganska bortglömd vegefärs som är kladdig och går att forma. Bra om man vill göra shish kebab t ex. I en kokbok som tyvärr nu är nedpackad i flyttlådor hittade jag ett finfint recept på köttbullar med pinjenötter och mynta i, bl a. Skulle serveras med en sås på aubergine. Jag har lagat dem en gång, utan auberginesås. Ändå jättegott.

När jag höll på att tömma min lägenhet i Östersund hittade jag ett paket vegefärs i frysen. Detta fick inte förfaras! Jag hackade lök, pressade vitlök och hällde mängder av kryddor på färsen: mynta, kanel, muskot, salt, peppar, kanske något mer. Ett ägg i och sedan lite mjöl och ströbröd för att det skulle kladda mindre och hålla ihop bättre. Formade bollar och stekte i en panna. Tog ett tag, då mina bollar hade gjorts lite väl stora.

Till det en portion bulgur. Hittade både honung och valnötter i mina gömmor som jag blandade med turkisk yoghurt. Tror aldrig jag ätit så god mat under en flyttvecka.

Andra bloggar om ,

2 comments:

karrokusin :) said...

Åå det lät ju supergott ju :) Hoppas du har dte bra i göteborg :) Kramar

khormalou said...

yum