Sunday, June 07, 2009

Sap sap



Det är med sorg i hjärtat jag måste konstatera att Sav-champagne inte var den höjdare jag hade hoppats på. "Torrt" sa Olle. Torrt ja. Torrt som fnöske. Inte en tillstymmelse till sötma (kan ni inte behålla lite mer socker?). Åsa kände smaker av bark, trä, löv. Det enda jag kunde känna var smaken av icke godhet. Om bara den första spritsiga känslan kunde hålla sig kvar, utan att överösa mig med ogodhet, då hade jag vart lycklig. Men det där bittra kom ju över en, ofrånkomligt. Ju längre kvällen gick, ju lättare fick jag också att känna doften. Doften av krääääääm.

När matchen var slut, Åsa och Olle gått hem och en flaska Leth (räddaren i nöden!) var urdrucken, lyssnade jag på smäktande musik för öppna fönster och ville inte gå och lägga mig. Det fanns Sav kvar i flaskan så jag hällde, trots allt, upp lite. Doften! Doften! (Som nu döps om till stanken.) En blandning av hembränt och tequila. Stanken får mig att må illa. Fortfarande, faktiskt.

2 comments:

Jonas Alwin said...

Gogglade lite på SAV och till slut hamnade jag här och blev road över ert omdöme om SAV. Hade själv äran att med gäster få smaka en flaska av den dryck och måste säga att jag är lyrisk över att ett nytt tillskott kommer upp på vår gastronomiska scen. Vin och öl har funnits sedan Hedenhös och det ligger i tiden att det kommer nya drycker som kan kombineras med vårt rika utbud av mat.

Själv uppfattade jag inte drycken som ogod utan snarare som speciell och med fullt av möjligheter att kombinera med mat. Kan hålla med om att man känner dofter och smaker av trä men det borde bero på att den kommer från ett träd vi kallar för björk. Själv upplever jag en rik doft som påminner om färska örter, björksav och en tydlig karaktär av den jästfällning som den ligger och mognar på. Avslutningen är något bittersöt, elegant och lång.

Vad jag har förstått så kom första årgången 2006 och jag tror det tar några år innan man hittar sin stil och metod att tillverka sin produkt på. Det är ju trots allt med marknadens hjälp producenter utvecklas, ditt och mitt omdöme ger ringar på vattnet och därmed chans för tillverkaren att ändra, förbättra och hitta sin stil. Jag tror att du kanske fått en defekt flaska och därmed bedömer du något som inte är korrekt.

Såg även inslaget på CNN ( http://edition.cnn.com/video/#/video/international/2009/06/05/world.report.june.06.09.bk.c.cnn ) om SAV från Jämtland och eftersom en så stor kanal som CNN med sitt program World Report som har en miljard tittare och Mattias Dahlgren som har Sveriges bästa restaurang kan det ju inte vara så illa!?

Jag tycker du skall köpa en ny flaska eller besöka SAV som inte borde ligga så långt i från Krokom enligt Sveriges karta och kanske kan du få en ny upplevelse långt i från torrt fnöske och tråkiga stank- och krämdofter. Visst kan smak variera och smak är subjektivt. Ingen kan ta monopol på vår doft och smak. Tycker bara man skall ge produkter en riktig chans innan startar sin motorsåg.

Jonas Alwin
Södertälje

Johannka said...

Hej! Tack för din långa kommentar!

Att flaskan skulle vara defekt tror jag inte, en av oss (som hade köpt flaskan, och druckit den förr) tyckte ju också att den var god/helt ok (trots torrheten). Men jag är känslig för sprit-dofter!

Jag tror eventuellt att den här drycken dracks av mig i helt fel sammanhang med fel/inga tillbehör. Till rätt mat kan den säkert komma till mer rätt. Har du kanske t o m förslag på vad man skulle kunna äta till? Jag önskar att jag hade känt trä- och trädsmaker, det var jag ju beredd på, då jag vet att det är tillverkad på björksav. Men jag kom ju aldrig till de smakerna! My bad, möjligtvis, men så var det.

Jag tycker också att det är jätteroligt med nya, seriösa drycker från lokala små producenter. Men man kan ju inte tycka om allt och visst tror jag att de behöver några fler år. Jag vet att de hittat hit och läst den här anspråkslösa texten, jag hoppas att de tar den på den nivå av allvar som förtjänas.

Jag hoppas nog att jag får smaka SAV igen, till passande tillbehör och så hoppas jag att SAV ersätter dig med minst en flaska, för ditt engagerade PR-arbete ;-)