Monday, March 05, 2007

Valle de los Caidos - skäms!



För tre år sedan lite drygt, var jag och Pedram i Madrid för att hälsa på P:s syster Pegah. Madrid var ganska spännande, även om det kanske blev lite för mycket sightseeing och lite för lite kaffe. En av sightseeing-grejerna vi gjorde, var att besöka Valle de los Caidos, som ligger cirka 6 mil utanför Madrid, nära en liten söt stad som heter El Escorial. Jag visste inte vad det var riktigt, innan jag åkte dit, men fick liksom höra att det var en turistgrej dit man kunde åka. Så vi åkte. Det var ju ganska häftigt, men det var liksom någon som sa att Franco låg begravd där ... Det kunde väl ändå inte stämma ...


Två dagar innan jag åkte hem från Prag var vi på the Cross med Miguel och fyra av hans (spanska) kompisar, det var jättetrevligt och vi pratade ganska mycket om politik. Jag sa att jag hade varit i Valle de los Caidos (man börjar ju alltid prata om huruvida man besökt varandras länder osv). Han sa att det var tabu i hans familj att åka dit. Haram. För Franco är ju begravd där. Och det är han som beordrat byggandet av det hele. Massor av nationalister är begravda/hedrade där. Varje 20 november brukar Franco-fans ha minnesmanifestation där.


Vad i helvete gjorde jag där då?? Jag ska verkligen bli en mer medveten turist. Mer kaffe och mindre monument hädanefter.

10 comments:

Mollis said...

Hej vad kul att du vill hänga med! Beställ biljetter på Pusterviks innan de tar slut! jag och carro var och hämtade våra igår!

Anonymous said...

Hej! Tack för hälsningen, och ha det bra hemma i Gbg. Lagom pretto med franskan, förresten. Snajdigt. Ha det! / Andreas

Anonymous said...

Men det finns ingen anledning att undvika platser för att mördare ligger begravda där, däremot är det förstås bra att veta vad det är plats man åker till. Var det så du menade med att vara medveten turist? /en anonym nätspammare

Pedram Modirassari said...

Mäh, nu får du ju det å låta som det inte var... - Vi visste ju att han var begravd där och vi pratade om att det var lite konstigt att åka dit... - men jag tycker definitivt ändå att det var sevärt, det behöver inte betyda att man delar de som manifesterars tankar och idéer bara för det. Det var ju liksom inte så att vi hade blommor med oss eller kände vördnad inför ngn av gravarna direkt...

Johannka said...

Andreas: Snajdigt, ja, det är ju mest för att vara pretto förstås, men även för att öva mig på franskan :)

Anonym: Nej det behöver man inte undvika, men jag menade nog lite som du skrev sist, att man ska ha lite mer koll kanske. Och jag vet inte om jag skulle åkt dit om jag egentligen fattat.

Pedram: Hm, men när visste vi det? När vi var i El Escorial? Eller visste vi det kanske innan? Jag tror jag inte riktigt ville tro det. Rätt sevärt var det väl men jag vet inte. Sådär tycker jag. Men du är ju lite mer monumentfreak än jag också ;)

Pedram Modirassari said...

Jag visste i.a.f. det innan för Pegah sa det och jag minns att vi tyckte det var lite konstigt och vi tyckte nästan det var obehagligt när vi var inne i berget... i.a.f. jag.... - samma sak när jag var och såg mao i sitt maosoleum i peking...

Jo, men vadå, ska man inte gå in i katolska fina kyrkor för att de också stått för en massa ont genom tiderna - allt det guld som finns däri o.s.v.?

Kram och trevlig helg på dig

Johannka said...

Pedram: Ja ok, jag kanske minns lite fel. Men jag tyckte att det var jättekonstigt ändå, för det kändes så oemotsagt när man var där på något sätt. Och så omedvetet. Jag menar som sagt inte att man inte får besöka sådana här ställen, eller kyrkor, eller annat som har en tveksam historia. Men när han (spanjoren) sa sådär, att det inte var ok i hans familj att åka dit, så fick jag mig en tankeställare och förstod verkligen hur han menade. Jag tycker att det var ett konstigt ställe.

Anonymous said...

Att det kändes som ett konstigt ställe berodde nog på att det faktiskt var ett konstigt ställe... ledare som reser monument över sig själva brukar inte ha nån vidare känsla för smak... Berlin är ju en stad där man får det bekräftat bara genom en enkel promenad genom centrum.

/samme anonyme nätspammare som sist

Johannka said...

anonymous: sant. fast berlin har lyckats få stil med åren tycker jag.

Pedram Modirassari said...

Jag såg en dokumentär om detta nu iår på GFF... intressant...