Sunday, February 11, 2007

Saker jag har glömt att berätta om Prag


Narodni Divadlo


Granne med oss bor en, tror vi, papegoja. Det tog några veckor innan vi kom på att det måste vara en papegoja som gjorde de där skumma ljuden. Jag var till en början helt övertygad om att det var ett mekaniskt ljud. En katt låg också som förslag ett tag. Den låter oftast på kvällen, och oftast likadant, men ibland får den till visselljud och andra skumma grejer.


Det finns så otroligt många hundar i den här staden (och hundskit på gatan)! Inte herrelösa hundar alltså, utan det finns jävligt många hundägare. Hundarna här ser inte riktigt normala ut, rasmässigt (eeh alltså, jag skoja ba). Jag har verkligen aldrig varit något fan av hundutstälningar o dyl, men när jag ser hundarna här tänker jag ofta saker som: "De där bakbenen är allt lite höga" eller "Huvudet är oproportionerligt litet". Ja, de ser helt enkelt lite lustiga ut, de pragska hundarna. ROLIGA att titta på är de, minst sagt!


En sak som verkar vara vanlig när man har barn i 3 - 5-årsåldern, är att barnen cyklar på en trehjuling när man är ute på stan eller i parker. Inte riktigt en trehjulingscykel heller, utan en plastig sak, som man kanske brukar ha hemma på gården att leka med. Kanske i form av en traktor. Det är ju bra att barnen rör på sig, istället för att sitta i en vagn, och samtidigt går det inte lika långsamt som det skulle göra om de skulle gå. men nog skulle jag vara orolig att de skulle köra ut i trafiken (den ja ..).

10 comments:

Grovt Initiativ said...

ja berätta nu om trafiken! och grönljusens övergång till rött med ljusets hastighet.

Johannka said...

ah bra, tack det hade jag fan glömt. jag suger på den idén ett tag ;)

Pedram Modirassari said...

när du berättar om det där med barn på plast cyklar tänker jag på iranier och invandrare i allmämnhet och så tänker jag att hela världen är invandrare - eller så är de invandrare i sverige... så klart, men jag menar ingen annanstans i lika hög grad kan man bete sig invandrarmässigt! Ibland känns det som alla världens länder och kulturer har mer gemensamt med varann än med just Sverige.... - jag vet, det kan inte vara sant, men ibland känns det så. I natt kände jag att jag skulle kolla upp om man faktiskt inte kan köpa ett bondgård i italien. Hur mkt. kostar det tro? Bara några höns och en massa fruktträd - d.v.s. ingen gård som ger massor med frukt och som därmed är värdefull utan mer ngn gammal gummas privata... hmmm... jag gick nämligen upp igår - kunde inte sova, åt och duschade, duschade och åt och läste Göteborgs Fria och satt och kontemplerade på din madrass där jag tänkte sova, men jag somnade inte.... till slut sov jag 2 timmar innan jag skulle upp... men jag har mått rätt bra för det idag.... kraaaam, en saknande sådan, för att jag saknar dig. /P

Pedram Modirassari said...

plast cyklar = plastcyklar och ett = en

Johannka said...

p: Ibland tycker jag också att det stämmer, men sedan inser jag ju att det beror på att jag är allra mest insatt i hur man gör i Sverige. Det är ju du också. Även om du känner "det iranska sättet" bra, så känner du inget annat sätt lika bra som det svenska och iranska. Det blir bara ytliga saker, saker som är lätta att se. Och man kan kanske nästan alltid hitta likheter - och motsatser. Här i Tjeckien är det inte särskilt "invandrarmässigt" på det sätt jag tro du menar (eller kanske önskar), förutom barncyklarna och trafiken då kanske :P. Om du bodde här tror jag inte du skulle känna att det var någon skillnad mot Sverige direkt, på dessa punkter. Det du menar, förresten, är det att man är så supersäkerhetstänkande i Sverige? För det håller jag isåfall med om! Ingen utländsk kultur når upp till de höga krav på säkerhet som vi ställer!

Höns är nog billiga, vad tror du om getter?

Pedram Modirassari said...

Jag vet.

Nej det var inte säkerheten jag tänkte på.

Fan jag har inte kollat än. Men getter är nog dyra - dessutom duger de inte mkt. till - ska man mjölka dem liksom? Nej, höns och därmed ägg räcker. Enkelt liksom. Men man kan ju ha en get för skojs skull så klart! :)

Grovt Initiativ said...

klart du ska mjölka getterna! man kan ju göra sin egen mesost, fatta hur gott det är.

Johannka said...

p & g: ja självklart ska man mjölka dem (och gosa förstås :))! Men jag skulle välja att göra chèvre framför mesost. Passar bra till fikonen liksom

Grovt Initiativ said...

chèvre är svinäckligt, för att inte tala om att folk inte kan uttala det rätt.

Pedram Modirassari said...

jaha, nej, jag menade inte att det skulle upplevas invandrarmässigt där.... - men just att det skulle göras här... d.v.s. av tjecker i Sverige... - jag menade liksom att mycket av det som är invandrarrelaterat i Sverige mer eller mindre gäller alla invandrargrupper oavsett varifrån dom kommer...