Sunday, September 24, 2006

terror tower



I går morse när jag läste dn.se fick jag veta att det tydligen var höjd beredskap i Prag p g a terrorhot. Det kändes lite bisarrt och det var även svårt att hitta mer information om saken. bbc eller cnn skrev inget om saken. Inte ens på reuters.com kunde jag hitta något, trots att dn påstod att det var därifrån tt fått sin info (förkortnings-sm). Tillslut fick jag ett litet bevis för att det inte var ett svenskt påhitt, då lemonde.fr hade skrivit om saken. Det är vid sådana här tillfällen det är väldigt handikappande att inte kunna landets språk, vad hade det hjälpt om vi satte på radion (som vi inte har) t ex?


Det är svårt att veta hur allvarligt sådana här hot är, och det är första gången som Prag står inför något sådant, så det kan ju tänkas att man vidtar största försiktighet för säkerhets skull. Men det kändes i alla fall skönt att vi inte hade planerat någon tur in till turistcentrum, vår dag skulle spenderas i Vinohrady. Så, vi gick till tv-tornet, som alla Prag-bor verkar hata, men alla andra älska (?). Jag tycker det är grymt coolt och snyggt, lite 70-tals-sf-stil. Det börjades dock byggas på 1985! När jag kom på att vi skulle gå upp i tornet blev jag lite fundersam om det är så smart med terrorhot och allt. Fast när vi kom dit var det såå lugnt och nästan inga människor. Så att spränga det skulle vara waste of time. Dessutom skulle nog alla native praguers bli nöjda. Så det kändes tryggt på det sättet.





En passning till Pedram


Det som däremot kändes läskigare var att det var så jävla högt! Hissen åkte sjukt fort, så när man kom ut ur den fick man lock för öronen av tryckskillnaden. Och även om man inte tittade ut blev man yr. Jag tror det kanske svajade ..?

Eva njuter lite skrajset av utsikten. Det var jättefint väder i går, lite för fint för att kolla på utsikten nästan, över den gamla stan såg man inget alls för vi hade solen i ögonen.


På väg hem passerade vi genom vinfestivalen som pågår i Vinohrady i helgen. Det är vinskördetid nu och man kan köpa färskt vin och sockervadd. Jag blir helt sjuk när man pratar med Ági (från Ungern) eller Alex (från Grekland) och de säger saker som; "Oh, I miss the wine harvest right now, this time every year me and my family go to do the harvest" and so on, Ååååh jag önskar att jag också hade vinskördning att sakna ... Vilka underbara grödor att odla.

No comments: