Wednesday, January 17, 2007

Stories from Znojmo


Tågstationer brukar ofta vara oväntat pampiga och fina, i Znojmo hade man helt tydligt inga liknande ambitioner

Resten av staden var dock lite småäckligt pittoresk


Jag hade inga problem med att känna mig hemma. En kraftverksdamm är allt jag behöver


Alltså kolla in, töntigaste kortet kanske, men vad gör man när man ser detta??


Znojmo (som heter Znaim på tyska, hihi) är känt för sin vinproduktion och vi kollade in några utställningsexemplar. Gulligt klängig


Staden verkade inte ha så mycket cash till restaurering, det fanns ett gammalt stort, fint kloster som till största delen var helt förfallet. Här fotar jag in genom en av de otaliga trasiga fönsterrutorna


Bryggeriet som låg mitt i centrum gjorde god öl, som jag aldrig sett någon annanstans. Eftersom allt var stängt ungefär hela tiden kunde vi inte köpa med oss någon hem heller. Vi får leva på minnet (och glasunderläggen som jag hittade utanför en stängd pub)


En sista suktande titt på drömcykeln, innan vi beger oss tillbaks hem till Prag


Till Znojmo åkte vi via Brno med ett superfräscht Smetana-tåg med Smetana-trudelutter som signal för när det kom information. När vi skulle åka hem var vi lite desperata så det blev en 5-timmars tripp till Prag med tre byten. Det första tåget såg ut så här ...


Jag hade inte så mycket att göra innan tåget gick, så roade mig med att ta tusen kort. Här på en tågvagn med virke. Present till pappa och morfar typ


Medan det fortfarande var ljust var det en fröjd att åka tåg. Tittade mest efter djur och såg några rådjur, hästar och fåglar. Hade hoppats på näsbjörnar eller eldrävar, men kanske nästa gång


Jag tyckte det var kul att det inte stod på engelska. Dessutom förresten så gjorde det inte det på skyltarna på tågstationen i Brno heller, det var tjeckiska, tyska och ryska som gällde. Need I say att de såg en aning gamla ut?


No comments: