Thursday, January 22, 2009

morgonsur

Igår morse, jag tar åttanolltretåget som vanligt, sätter mig som vanligt längst fram i tåget. "Quiet zone", är det där. På norska står det vad man inte får göra: Snakke høyt, snakke i mobil osv. Egentligen har jag aldrig tänkt så mycket på att det är Quiet zone, de flesta åker själva och pratar inte. Fast en gång när jag skulle ringa kom jag på det och gick och ställde mig i foajén.

Ja just ja igår var det ja: Då sitter det 8 kvinnor och har någon slags MÖTE vid de 8 "platser med bord" som finns närmast dörren i den tysta delen. Jag läser i en så himla bra bok men i mitt huvud hörs inget annat än om arbetssituationen på Apoteket. Dessutom for dörren upp så fort en av dem sträckte sig över gången för att ge papper till de på andra sidan. Sorgsen gav jag upp boken och återgick till min radio (som jag för ovanlighetens skull stängt av, eftersom boken krävde det). Men det var också svår att höra i allt babbel!

Nu ska jag snart hoppa på tåget igen och risken att några har möte i den tysta delen igen är väl inte så stor. Men boken var ju så tunn (53 sidor) att jag läste ut den igår eftermiddag så nu är jag inte lika noga.

Men: igår var det betydligt ljusare ute än dagen innan!

Ja, inte så här ljust förstås

6 comments:

Emma said...

"Ja, inte så här ljust förstås"
Menar du att du tog den bilden idag? Oder was? *Försöker delta i den filosofiska leken*

(Blir du inte frestad av att sitta kvar tills tåget är framme i Trondheim förresten?)

Johannka said...

*oförmögen att delta i den filosofiska leken*: Nej den är från en annan dag, mitt på dagen.

Jo ibland. Men inte igår ...

Emma said...

Angående filosofin; naturvetenskapen: Jag tänkte att om det var ljusare ute igår än dagen innan (pga av att vi går mot ljusare tider) så måste ju den ljustaste "ja inte såhär ljust förstås" ha varit under ett senare skede än igår (dvs. idag).

Johannka said...

Jamen precis, fast SÅÅÅ ljust är det inte än :)
MEN, igår morse kunde jag inte se fjällen, men de skymtade fram imorse!

Mollis said...

åhh går tåget till Trondheim? så kul..Dit hoppas jag på att jag kommer i sommar.,, Kul med kurs förresten! Vilken kurs ska du på?

Johannka said...

Åh Mollis, låt oss mötas i Trondheim! Jag vill hemskt gärna se stan! (Och har dessutom hört talas om några slags cykelhissar utomhus som jag skulle vilja kolla in)

Det är en kurs i systemadministration för Bookit. Ska dit och gå en i periodikamodulen också. Jag jobbar på att göra mig oumbärlig :)