Sunday, July 25, 2010

åhvadjaghatar buss.

18/7 20.40, (1½h in på resan)
Jag åker buss till Berlin. Prisvärt, reser över natten, helt OK komfort. Det är verkligen helt OK att åka buss men det går inte ens att jämföra med tåg. Här finns inget mervärde i form av romantiska drömmar eller inskrivandet av mig själv i ett filmmanus. Att åka buss är helt OK men acceptabelt är inte nog för dryga halvdygnet resa.

Tåg ger mig distraktion, inspiration, takt och ton [slumpmässigt rim!], bussen minner om bilsemesterns åksjukepotential och harvande längs breda vägar med viltstängsel som bästa blickpunkt.

Människan framför mig har fällt sitt säte vansinnigt långt bak. Jag sitter framför en man med långa ben.

Klockan är nio på kvällen. Jag tar på mig glasögonen för att trots allt njuta lite av den hallänskånska utsikten innan solen går ner.

----

Vi stannar mitt på parkeringen vid McDonalds utanför Ängelholm. Tio minuters rast för "rökning eller toalett" har nu blivit många fler. Fin upplevelse: Många av resenärerna, som ej verkar känna varandra sedan tidigare, knyter band. Några över de rester av pommes frites som chauffören bjuder ut.

En tant, vars "rullande skor" jag redan smsat en vän om, säger när hon ska upp i bussen igen: "Hjälp, här finns inget handtag och jag har runda skor på mig!"

----

Epilog:
23.00 byte i Köpenhamn, eller inte, hamnade åter på samma buss.
02:00 påstigning färjan i Rödby.
02:45 påstigning bussen i Puttgarden.
04:40 byte till faktisk annan buss i Hamburg.
05:30 denna buss avgår.
06:00 somnar för första gången.
08:22 vaknar, av solen, på väg in i Berlin.
08:45 anländer och möts av pigg syster med skateboard.

1 comment:

Mollis said...

usch jag hatar den där satans bussen