Saturday, December 03, 2011

Konsten att mata vinterfåglar

Förra året gjorde jag allt fel. Jag ville köpa gran men hade ingen fot. Jag ville mata fåglar men hade ingen mat.


Trots att jag hade köpt en automat lyckades jag inte köpa något att fylla den med, inte på hela vintern. I år har jag gjort allt mycket bättre. Redan i november inhandlade jag en stor och tung julgransfot, sedan köpte jag en trasmatta att ha under på Tradera. Och jag köpte 2,2 kg High Energy Seed Mix på Netto härom veckan. Nu väntar jag bara på att det ska bli kallt nog för att börja mata. Det räcker inte med att man kan skönja en vinter, nämligen. Inte för att man kan det ännu ens, den här regnstormen påminner väl mest om jag vet inte vad. Jag tar fram min naturbibel Linneas årsbok och läser:



"Det är lika viktigt att inte börja för tidigt. För då kan man lura kvar flyttfåglar, som sedan inte alls tål kylan. Jag brukar börja till jul (lite tidigare om det är ovanligt kallt.)"

Och om det varit ovanligt varmt? Kanske blir det lagom att trycka fast matkulan i mellandagarna? "Jag undrar vilka gäster jag får på restaurangen ... "

Björk, Christina (1982) Linneas årsbok. Stockholm: Prisma

1 comment:

Anonymous said...

Hej. Det går alldeles utmärkt att börja mata redan i september om du vill. flyttfåglarna flyttar ändå, inte ens ett dukat matbord kan lura dem att stanna. Tvärtom, ju tidigare du börjar mata, desto fler fåglar kommer att nås av ryktet om var maten finns. Lycka till.

/A