Thursday, February 19, 2009

EDITED: Älskar när man får lära sig nya saker om sina medmänniskor eller

Jag har under de senast dagarna blivit presenterad för en vrede och upprördhet som verkligen, verkligen överraskar mig och som jag aldrig, verkligen aldrig har stött på tidigare. Ja, det är förstått på webben som folk uttryckt sin ilska över detta och det borde man väl slut förvånas över snart men ofta känner man väl åtminstone till att det finns folk som blir upprörda över whatever liksom. Men nu har jag då tappat hakan. Jag trodde liksom att jag kom från en ganska enkel bakgrund eller vad man nu ska säga. Ja, jag har väl blivit bra uppfostrad (fast jag är en rätt slow learner), säga tack och hej och uppträda ordentligt "bland folk" men det har aldrig varit några avancerade sociala tillställningar under min uppväxt. Vi har allt som oftast umgåtts väldigt otvunget med närmsta släkten så begrepp som "barnfria bröllop" förstod jag knappt innebörden av eller meningen med när jag först hörde talas om det. "Bordsplacering" var nåt man hade på skoj på barnkalaset/julgransplundringen osv.

Jag minns att min moster tyckte jag skulle lära mig äta ordentligt med kniv och gaffel när jag var sex år och det var ju lite klurigt där med motoriken men jag gjorde så gott jag kunde och tycker att jag lyckades rätt bra med det där till slut (även om pappa ibland har haft synpunkter på mitt sätt att hålla i en sked).

Hur som helst, jag har aldrig, aldrig aldrig ens hört någon knysta något om att det skulle vara något att bli oförskämd och rasande över, det här med att det ingår i normalt bordsskick att äta med kniv och gaffel, i höger resp. vänster hand. Men i dn.se:s etikettspalt som jag tvångsmässigt läser har folk gått BÄRSÄRK angående just detta ämne. Både här och här. Det finns ju så himla många andra grejer i etikettspalten man kanske (men bara kanske) skulle kunna beskylla för att vara snobberi eller ja inte vet jag, men är verkligen kniv+gaffel en sådan sak? Jag är bara så himla förvånad. Who ARE these people?!

I Iran äter man normalt med sked och gaffel, enligt min informatör, med skeden i höger och gaffeln då i motstående hand. När jag hamnar i sammanhang där sked och gaffel begagnas har jag dock haft gaffeln i höger istället (som vanligt s a s, om man betänker att jag använder skeden som gaffel och gaffeln som kniv (=påfösare).), för det är mycket enklare för mig. Det har inte lett till några pinsamma situationer. Men jag blir ju inte heller rasande när någon säger att det normala/vanliga är att man gör tvärtom.

Edit: Nu är det andra och förhoppningsvis sista gången som jag går in och byter plats på vänster och höger på olika ställen i den här texten. Syster och far hade läst och hade synpunkter på hur jag egentligen placerade besticken. Rörigt. Minst sagt. Men kniv - Vänster, gaffel - höGer NEJ NEJ NEJ nu gjorde jag fel igen (det är INTE med vilje) ... gaffel - vänster, kniv - höger är det jag lärde mig (bah! ologiskt ju, inga bokstäver stämmer ju överens!) och som någon i kommentarerna jag länkar till påpekade: Sitter man lite halvtrångt är det rätt praktiskt om man slipper slå i varandras knivarmbågar! Låt middagen gå som en dans!

emma säger (23:05):
pappa visade hur du höll i skeden
emma säger (23:05):
som en skogsarbetare
emma säger (23:05):
tyckte jag det såg ut som

4 comments:

Emma said...

Upplysning: Man äter med gaffeln i vänster hand och kniven i höger.

Det är så man dukar också, gaffeln på vänster sida och kniven på höger. Om man inte lägger båda besticken på höger sida av tallriken dvs.

Johannka said...

Vilken tur att jag motstod mitt första infall; att skriva "Eeh ja, jag vet" som svarpå din kommentar, syster, när jag nu hade snurrat in mig och skrivit precis tvärtom på fler än ett ställe. Korrläsare ftw

Emma said...

fuck the world?

Johannka said...

Hänger du inte med i ungdomstugget?
For The Win = bäst!