Monday, May 14, 2012

en timme i lokaltrafiken

Så här var det:

Vid Drottningtorget klev jag på en 11:a som jag väntat på i fyra minuter. När vi kom till Grönsakstorget sa föraren att han pga tidigare förseningar skulle vända där genom att köra över Vasastan. Vi som skulle till Majorna fick ta nästa tur.

Eftersom hållplatsen vid det här laget är knökfull tänkte jag vara taktisk nog och gå tillbaka till Domkyrkan för att ta nästa 11:a. Yeey, den kommer om bara två minuter! Jag hittar en sittplats men blir lite misstänksam när den kör upp mot Vasastan vid Grönsakstorget. Då vi ser poliser genom träden, på bron på andra sidan tror vi det är därför. Vid restaurang Vasastan är fullt av piketer och fotbollshuliganer. Och vips var vi tillbaka på Grönsakstorget.

För att komma ut ur limbo hoppar jag på en 6:a, den tar mig till Järntorget.

Några minuters väntan, sedan kommer äntligen en 11:a, vi knôr oss in, det är så packat det kan bli. Vid rödljusen innan Masthuggstorgets hållplats stannar vagnen och föraren säger: "Vi har en trafikolycka* framför oss, ni kan ju gå av eller sitta kvar ..."

Alla går av. De som såg spektaklet måste ha misstänkt att något stort skulle hända på Stigbergstorget, så många som vallfärdade ditåt.

Jag traskade upp för backen och passade på att där handla lite mat.

Sedan fick jag ta en 3:a hem, den gick runt runt, Marklandsgatan-Marklandsgatan via Vagnhallen Majorna och Ekedal.

Yada yada yada en timme för sent var jag hemma. Bad och Hci-kväll it is! Men först:Tröstande och mättande korovo borödo.

No comments: