Saturday, October 30, 2010

Släktforskare och tevespelare får biblioteksstatus

På väldigt många (alla jag har jobbat på) folkbibliotek finns faciliteter för släktforskning. Ofta en speciell dator som man bara får använda för ändamålet, speciella släktforskardatabaser etc. De flesta som släktforskar har stenkoll på allt men tyvärr får man ändå en hel del frågor som jag absolut inte kan svara på. Det är lite märkligt ändå, att en viss hobby får ta så stor plats och så mycket resurser? Det leder ju också då till att besökarna tror att det ingår i min yrkesroll att kunna något om det hela. Hjälp, men det kanske det gör? (Impostor syndrome attack!)

På biblioteket där jag jobbar har vi köpt in några spelkonsoler och tv-spel som man ska kunna spela på bibblan. Ännu en hobby jag är totalt ointresserad av. Det är inte mer än rätt, vari ligger släktforskarhobbyns unikum? (Lol om det stod släktforskarlobbyn.)

Skriv gärna en kommentar, jag är oblivious.

Andra bloggar om , ,

4 comments:

Anonymous said...

Men hör på den här då, håller på att läsa lite i en bok om skolbibliotek som säger att en framgångsrik skolbibliotekarie bör besitta följande kvaliteter:

-has a positive self-concept
-may be shy/reserved but projects warmth
-is bright, stable enthusiastic, experimenting/exploring, trusting
-is able to be self-sufficient
-is confident of worth as an individual
-enjoys people, work, variety/diversity
-views change as a positive challenge
-values communication
-communicates effectively as an individual
-is caring and especially attentive to others
-is able and willing to clarify communications
-is relatively self-disclosing
-is uncomfortable with conflict
-is confident of ability to deal with difficult situations in a professional manner
-is neither critical nor domineering
-has no great need for achievement, power or economic advantage
-views self as a leader in curriculum development
-is willing to take the risk of being a leader

(ur: taxonomies of the school media program / David Loertscher)


Ja vad ska man säga, inte så sugen på att va skolbibliotekarie längre det är då ett som är säkert!

Eva

Anonymous said...

Vill dom att man ska va ubermensch får dom fasen ta och betala för det också!
Eva

Anonymous said...

Nej, jag tycker inte att det är vårt ansvar att kunna släktforskningsprogram. Jag brukar hänvisa till litteraturen på Ls (tror jag att det är) ifall biblioteket har böcker som "Börja släktforska" som går igenom hur man använder t.ex. Genline.

Likadant med konsolerna. Att bistå kids med sladdinkoppling kan ta mycket arbetstid. Bifoga en liten lathund med konsolerna som beskriver hur du kopplar in sladdar etc (blir nästan alltid strul när det handlar om att få signal till TVn) så får låntagarna själva pussla ihop allt.

Elin said...

Alltså, jag tänker mig att det är gött med olika kompetenser. Måste alla på bibblan vara lika bra på facklitteratur eller skönlitteratur? Egentligen? Jag gillar och kan släktforskning, men det gör väl kanske förhoppningsvis att en del kollegor inte behöver kunna det. Å andra sidan kan man se släktforskningen som att söka i databaser, och det framställs ju i alla fall på BHS som ingående i vår kompetens... Hm Hm. Men generellt borde man väl dela upp kompetenserna mellan sig/oss? Ikke sant?