Så var det över för den här gången, dags att summera. Kronologiskt blir det.
Shaer-e zobaleha (Poet of the Wastes) - iransk misärpoesi, typisk! Fremde Haut (Unveiled) - som en mainstream-film med lite annan historia Así (Just like that) - experimentform som gick fram
Café Transit (Border Café) - iransk feelgood med gudomligt frestande maaaaaat! La Otra Copa (The other cup) - Fotbolls-VM för hemlösa all over again. Minnen
Melegin Düsüsü (Angel´s Fall) - lagom långsam turkisk om en tjej
Ultranova - belgiskt vardaglig, belgiskt snyggt landskap, belgisk humor. Great! Brunnen - underbart spanskt landskap om Orson Welles och Orson´s well Gespenster (Ghosts) - tysk men ibland pratade de franska
Jag minns Håkan Alexanderssonshort - socker, grädde, nötter och mandelflarn, och så sist men inte minst en liten ros av marsipan Strandet (Strandad)short - värdelöst filmat om norskt avdankat fyllo på medelhavsö
El Corazón de Jesús (The Heart of Jesus)- bolivianskt cuckoo´s nest Elles étaient cinq (The Five of us) - spännande kanadensiskt
The Puffy Chair - right on the spot! naturlig och fin och generande och en av de bästa Game Over - HAHA finländsk skit, värre än Ondskan The Hamster Cage - dråplig och allvarlig fest
Loggerheads - om rädsla för olikheter och dolda känslor. Och sköldpaddor! C.R.A.Z.Y. - Velvet Goldmine & Amélie på kanadensiska
Mater Natura - Almodóvar-wannabe queerskildring men tyvärr pointless Nyócker! (The District!) - en tonårings vilda fantasier. Skränig
Een Ander Zijn Geluk (Someone Else´s Happiness) - heja Belgien Geminis - vacker film med många kvaliteter Whole New Thing - en helt vanlig film på någe vis, den va väl ok
Štestí (Something like Happiness) - frustrerande barnplågeri men med andra trevliga stunder Moartea Domnului Lazarescu (The Death of mr. Lazarescu) - långsam och följsam verklighet med intresse
No comments:
Post a Comment