Friday, May 28, 2010

Mellojello

Det verkar lite som att Sverige tror att Melodifestivalen är deras (använder medvetet ett pronomen som distansierar mig) tävling. Här kommer öststaterna och förstör VÅRAN festival liksom.

På 80-talet och tidiga 90-talet kollade jag på Mello varje år. Minns inte så mycket om det var så kul men det var det man gjorde. De senaste åren har jag börjat kolla igen, fast bara på själva den europeiska tävlingen. Det är ju kul! Man ser det i sitt sammanhang och dras med i tävlingsyran. Mello bjuder på mångfald och crazyness och gapighet. Rätt kul men inte lika kul som fotbolls-VM.

Svenska kommentatorer i sportevenemang där Sverige är med kan ibland vara störigt nationalistiska och fokusera mer på Sveriges avancemang än på själva sporten. Men de är ju INGENTING mot för hur det är när det ska tittas på ESC.

Det kanske är tjatigt att jag tjatar om öststatshat men det är ju ingenting mot för hur det tjatas och öststatshatas i kommentarer om tävlingen. Ni är INTE bättre än dem. Och förra året vann NORGE.

Melodifestivalen är inte Sveriges tävling, det är en skojig musikparad med bidrag från HELA Europa.

Jag ska titta på lördag. Det ska bli precis lika skönt som att Sverige inte spelar fotbolls-VM i år. Fokus på det som tävlingen handlar om.

Andra bloggar om ,

No comments: