Thursday, July 23, 2009

Den ende tyske singer/songwritern

Det är lite överraskande att jag skriver om det här nu, eftersom in hjärna jobbar på ett inlägg om musik/sport alt. ointresse för musik.

Men. När jag kom hem från semestern fick jag en CD-skiva av Olle, som vattnat mina blommor och tagit in min post medan jag varit borta. (Pinsamt! Jag hade inte med någon souvenir hem till honom, även om jag lovat bjuda honom på öl längs krogstråket (!) i nästa vecka.) Efter att han varit i Bremen en vecka vill säga. För det var just i Bremen som han hade införskaffat skivan.

Innan han och Åsa åkte hade jag dryftat något om att jag inte har någon musik på tyska (förutom Rammstein och Einstürzende Neubauten). Jag gillar ju "musik på andra språk". Har liksom tänkt att genren är singer/songwriter men nu när jag börjar tänka så kanske det är någon slags folk singer eller nåt sånt istället. Eller så. Ja, som sagt, som jag eventuellt kommer till en annan gång, har jag ingen koll. (Ärligt, vet inte ens om jag vågar publicera det är inlägget. Det är så viktigt med musik. Något jag hade tänkt ta upp i ett senare fall men shit, blir ju nervös redan nu. Paria?)

Men tydligen hade Olle gått in i en skivbutik i Bremen och frågat efter en singer/songwriter som sjunger på tyska. Det lite förvånande (eller är det inte?) är då att butiksbiträdet bara kunde komma på en enda tysk sådan artist. Nämligen Gisbert zu Knyphausen. Det är ju nästan lite roligt. Alltså kan det vara så att Gisbert, var skiva utan namn jag nu äger, är den enda singer/songwritern i det tyska språkområdet? Vad är det då jag är ute efter?

Andra på andra språk jag gillar: Karel Kryl, Jaromír Nohavica, Kourosh Yaghmai, Shahram Shabpareh, Gilbert Bécaud, Charles Aznavour, Johnny Halliday, Vladimir Vysotskij, Lars Bremnes, Massilia Sound System, Lhasa. Get the idea? Vad som helst som jag inte förstår (franskan är verkligen på gränsen här), jag gillar.

1 comment:

Yet Another Bla Bla Blog said...

Jag rekommenderar Herbert Grönemeyer. Plocka ner låten "Mensch" och se vad du tycker.

Annars är "Wir sind helden" coola. Lyssna på "Guten Tag", "Denkmal" och "Nur ein Wort".

Viel Spass dabei!