Saturday, April 14, 2007

böcker som minner om andra sorters dagar



Att jag först läste Douglas Couplands "Microslavar" berodde på att framsidan på den upplaga som fanns i vårt skolbibliotek var prydd av m&m's. Dessutom lyder baksidestexten:


"Jag är daniel@microsoft.com. Om mitt liv vore en omgång Jeopardy! skulle mina sju drömämnen vara:
  • Tandyprodukter
  • Skräp-TV från det sena 70- och det tidiga 80-talet
  • Apples historia
  • Karriärångest
  • Skvallerpressen
  • Nordvästra Stillhavskustens växtliv
  • Jell-O 1-2-3"
Jag och min bästa Camilla ganska nyligen hade lärt känna varandra, på en skidresa med skolan till Sälen. Vår bonding gick till så att vi ganska onyktra sprang omkring och bad alla om Jeopardy-svar som vi sedan kunde hitta på en passande (och antagligen fruktansvärd rolig ...)fråga till. Ingen fattade nåt typ, men i Jeopardy hade vi funnit en gemensam passion. Sen fortsatte det med ABCCBA-rim, Perlette/Perlerose-etiketter, chipsdyrkan, halverade låtcitat och sånt där annat gymnasieaktigt.


I dag var jag på antikvariat (eller, det är en välgörenhetsaffär, men den är så himla bra på böcker så jag säger inte vad den heter, sorry) och köpte lite grejer av vilka jag inte kan säga alla här, men i vilket fall som helst så hittade jag i alla fall denna utgåva av Microslavar! Hurra! Alltså, den är ju bra också, inte bara spexig, och jag har ju redan skrivit om Douglas Coupland. Jag har liksom fastnat. En av de bästa är för övrigt Tivoli 2000 : tio noveller (tips tips).

2 comments:

Grovt Initiativ said...

på den där bilden ser det ut som att det verkligen ligger M&Ms på boken. scary.

Anonymous said...

Jaaa! Vad roligt vi hade då!